Paczuchy.pl / Blog / Benefity dla pracowników – co zyskuje pracodawca dostarczając świadczenia pozapłacowe?

Benefity dla pracowników – co zyskuje pracodawca dostarczając świadczenia pozapłacowe?

Benefity dla pracowników - co zyskuje pracodawca dostarczając świadczenia pozapłacowe?


Dobry pracownik jest na wagę złota, a o specjalistów trwa prawdziwa walka między pracodawcami. Utrzymanie wartościowej kadry to kwestia nie tylko podstawowego wynagrodzenia, ale także dodatkowych benefitów, którymi firmy kuszą potencjalnych kandydatów już na etapie ogłoszenia o pracę. Czy warto inwestować dodatkowe środki finansowe w taką zachętę dla nowych pracowników? Świadczenia tego rodzaju to przecież korzyść głównie dla zatrudnionych, dlaczego zatem tak wielu pracodawców oferuje je swoim pracownikom? W wielu przedsiębiorstwach to już standard, a sami zatrudniani nie wyobrażają sobie już podjęcia pracy bez dodatkowego świadczenia.

Dodatek czy standard zatrudnienia?

Co roku firmy ponoszą spore koszty związane z pozapłacowymi benefitami dla swojej kadry. Związane są one z prywatną opieką medyczną, dodatkowym ubezpieczeniem na życie, karnetami sportowymi różnego rodzaju oraz innymi ciekawymi benefitami, które mają uczynić potencjalne stanowisko pracy bardziej pożądanym. Większość pracowników docenia ten rodzaj zachęty i uważa go za atrakcyjniejszy nawet od wyższego wynagrodzenia. Jakie korzyści mają z tego jednak pracodawcy? Jakie benefity wybrać, by nasza oferta faktycznie zyskała? W wielu przypadkach pewne dodatki pracownicy uważają już za standard zatrudnienia, a nie firmowy bonus, dlatego trudno jest ich czymś zaskoczyć. Z drugiej strony wielokrotnie zdarza się nam widzieć ogłoszenia pełne nic nie znaczących uogólnień, które nie przekładają się na realne świadczenia. Na ca zwracać uwagę, szukając pracy? Jakie wartościowe dodatki oferować?

Treść ogłoszenia – na co zwrócić uwagę?

Ogłoszenia o pracę bardzo często wypełnione są obietnicami pozornych świadczeń, które powinny być oczywistą częścią zatrudnienia. Puste frazesy o stabilności zatrudnienia czy terminowości wypłat świadczą o tym, że pracodawca nie ma pomysłu, jak dodatkowo motywować pracowników. Stabilność i pewność zatrudnienia na umowie o pracę nie może być przedstawiana jako czynnik atrakcyjny, gdyż jest to absolutne minimum w poważnych firmach i musi być częścią kultury organizacyjnej w danej firmie. Slogany o przyjaznej atmosferze lub możliwości rozwoju bez konkretnych przykładów, jak ten rozwój będzie przebiegał również nie powinny być przedstawiane jako świadczenie dodatkowe. Złożenie atrakcyjnej, ale również rzeczowo sprecyzowanej oferty oszczędzi czas zarówno rekrutrowi, jak i kandydatom i pomoże uniknąć ewentualnych nieporozumień.

Czego unikać w tworzonych przez nas ofertach pracy?

Wiele ofert dostępnych na portalach ogłoszeniowych jest pełna oklepanych zwrotów, które nie niosą ze sobą realnej wartości. Benefit pracowniczy powinien być wartościowym dodatkiem i odpowiadać na prawdziwe potrzeby pracowników. Tymczasem w ogłoszeniach o pracy możemy nagminnie spotkać się z poniższymi zwrotami, które zwracają uwagę kandydata na potencjalnie interesujący czynnik:

  • atrakcyjne wynagrodzenie – bez konkretnych kwot, za czym zazwyczaj kryje się pensja minimalna z nie dość wysokimi dodatkami;
  • elastyczne czas pracy – czyli już dziś wiesz, że będziesz musiał wyrobić wiele nadgodzin;
  • młody zespół – jeśli to określenie okraszone jest jeszcze słowem „dynamiczny”, możesz być pewny sporej rotacji młodych studentów pracujących za najniższe stawki.

Co najgorsze, ten typ ogłoszeń wypełniony ogólnikami na temat świadczeń, zawiera jednocześnie mnóstwo wymagań wobec kandydatów, które też nie dają nam klarownego obrazu tego, czego oczekuje pracodawca. Jeśli zatem mamy zamiar wpisać do naszego ogłoszenia zdania typu „umiejętność pracy pod presją” lub „asertywność”, zastanówmy się dwa razy. Oznacza to, że pracodawca nie tylko nie ma żadnego pomysłu na realne dodatki pozapłacowe, ale też nie umie zorganizować pracy w taki sposób, by nie przerzucać odpowiedzialności za organizację na pracowników.

Świadczenia pracownicze muszą mieć realne odzwierciedlenie w rzeczywistości

Gdy będziesz tworzyć swoje oferty pracy, dobrze przemyśl poszczególne sformułowania oraz zastanów się, jakie benefity pozapłacowe możesz zaoferować, by Twoja propozycja była kusząca, a zarazem możliwa do zmieszczenia w budżecie. Treść ofert zatrudnienia powinna być jasno sprecyzowana i dawać konkretne informacje, tak, by kandydat już przed zgłoszeniem się do Ciebie wiedział, jakie masz oczekiwania i co oferujesz w zamian. Dodatkowe benefity muszą być precyzyjnie określone i dawać jasny pogląd na to, co pracownik zyska na zatrudnieniu w naszej firmie. Oferowanie kierowcy lub przedstawicielowi handlowemu samochodu służbowego jako dodatek jest co najmniej nie na miejscu, gdyż jest to dostarczenie absolutnie podstawowego narzędzia do wykonania jego pracy. Realnym dodatkiem będzie dla niego pakiet benefitów obejmujący prywatną opiekę zdrowotną lub upominki od pracodawcy.

Kiedy pracownicy wolą benefity zamiast podwyżki?

Zgodnie z wieloma badaniami w tym zakresie, w przypadku wartościowych dodatków, są one przez pracowników chętniej wybierane niż podwyżka. Jakie są najlepsze benefity w pracy? Tendencja do przekładania dodatkowych świadczeń nad podwyżkę wynagrodzenia jest większa wśród kadry do 34 roku życia, a najbardziej pożądane są:

  • prywatna opieka medyczna;
  • możliwość pracy zdalnej;
  • dodatki biurowe, np. wyżywienie w miejscu pracy w formie darmowych lunchy, miejsca do relaksu w pracy, z kanapami, muzyką czy napojami;
  • dofinansowania rozwoju pracowników, np. przez bony na szkolenia i kursy językowe;
  • wartościowe karty sportowe.

Dzięki dodatkowym świadczeniom pracowniczym zwiększa się satysfakcja z pracy oraz samopoczucie pracowników, którzy doceniają, że widzi się w nich człowieka, a nie wyłącznie cyferki.

Dlaczego dodatki opłacają się pracodawcom?

Różnego rodzaju benefity pozapłacowe składają się na mądry team building, który pozwala nam tworzyć zgraną i dobrze współpracującą ze sobą kadrę. Warto postawić na budowanie silnego zespołu, który będzie zżyty z miejscem pracy, bo to przekłada się na zaangażowanie w pracę oraz umiejętność pracy w grupie i zwiększanie efektywności. Poprzez dobrą atmosferę w pracy tworzymy atrakcyjne miejsce, do którego nie idzie się za karę. Obok pieniędzy i dobrych relacji z otoczeniem dodatkowe świadczenia są czynnikiem, który znacząco wpływa na motywację pracowników do pracy. Warto sprawdzić, co najchętniej widziałaby nasza załoga, np. poprzez ankietę mailową. W każdej firmie potrzeby zespołu mogą być różne, a dzięki takiej ankiecie dział HR może wybrać najbardziej pożądane wśród pracowników dodatki. Pracodawca, który inwestuje w benefity, zyskuje na efektywności pracy całej firmy.

Jak zmienia się nasze spojrzenie na świadczenia pozapłacowe w ostatnich latach?

O większej produktywności w firmach, które oferują benefity świadczy wiele badań. np. te przeprowadzone w 2015 roku w USA przez Grupę Bersin. Oferta pracy, która zawiera informację o rzetelnych bonusach pracowniczych jest z całą pewnością bardziej angażująca kandydatów na pracowników biurowych, korporacyjnych, ale nie tylko. Dodatki są mile widziane w każdej branży, a ich różnorodność zależy w dużej mierze od Twoich możliwości finansowych i potrzeb branży. Wiele zmieniła pandemia, która zmusiła obie strony do odmiennego spojrzenia na sposób dystrybucji i rodzaj wybieranych dodatków. W wielu firmach w związku z wyzwaniami finansowymi spowodowanymi koronawirusem zrezygnowano z pozapłacowych bonusów, w innych zmieniła się ich forma. Najczęściej ma to miejsce w mikro i małych firmach. Zmiany na rynku pracy objęły także te strefę. Nadal najchętniej widziane są dodatki związane z opieką medyczną, a nieco mniej uwagi zwracamy na zniżki w obiektach sportowych. W 2022 roku kluczowa natomiast stała się możliwość pracy zdalnej oraz elastyczne godziny pracy, które w wielu przypadkach zdecydują o wyborze danej oferty przez pracownika. Kwestia dojazdów do pracy może być zatem języczkiem u wagi.

Budowanie pozytywnego wizerunku firmy

Pracownicy, którzy czują się dobrze w firmie, w której są zatrudnieni, rzadziej poważnie rozważają oferty od innych pracodawców. Dobra atmosfera w pracy przekłada się na nasze zaangażowanie w wykonywane obowiązki, pomaga zmniejszyć dystans między podwładnymi a szefostwem i ułatwia nam codzienne przebywanie w biurze z innymi osobami. Warto wprowadzić u siebie w firmie ten rodzaj dodatków, by wzmocnić swój wizerunek i ułatwić sobie tworzenie silnego przedsiębiorstwa. Dodatkowe benefity mogą mieć postać wspólnych wyjazdów integracyjnych, szkoleń połączonych z zabawą, rodzinnych pikników oraz świątecznych spotkań.

Zaskocz załogę pysznym podarunkiem

Bardzo przyjemnym gestem w kierunku pracowników są paczki świąteczne, które możesz wręczać zarówno przy okazji Bożego Narodzenia, Wielkanocy, ale także przy okazji ważnych dla firmy wydarzeń, jak np. jubileusz czy otwarcie nowej placówki. Wspólne świętowanie z załogą daje pracownikom poczucie, że ich wkład w sukces jest zauważany i doceniany.

Dzięki naszym eleganckim zestawom prezentowym sprawisz wszystkim dużo radości i w gustowny sposób wyrazisz swoją wdzięczność wobec trudu wkładanego w pracę przez cały rok. Wszystkie paczki świąteczne dla pracowników tworzone przez Paczuchy.pl to połączenie zachwycającego smaku i szykownej prezencji, co daje Ci gwarancję, że wręczasz podarunek na właściwym poziomie. Ogromny wybór ułatwia dobór zestawów dla pracowników do okazji oraz Twoich pomysłów. W koszach upominkowych znajdują się wyłącznie sprawdzone produkty renomowanych marek, a całość jest bardzo starannie zapakowana przez doświadczonych pracowników Paczuchy.pl i prezentuje się nienagannie.